Etusivu / Verkkolehden kaikki tekstit / Varhaiset suomalaiset sateenkaarimielenosoitukset

Varhaiset suomalaiset sateenkaarimielenosoitukset

Mieltä osoittavia iloisia naisia. Kyltissä teksti "syrjintä on sairautta".

Vuonna 1981 lähdettiin kaduille marssimaan. Kuva: Eva Isaksson

Mielenosoitukset ovat kuuluneet näkyvänä osana suomalaiseen sateenkaarihistoriaan 1970-luvulta lähtien. Varhaisissa mielenosoituksissa ei nähty sateenkaarilippuja, mielenosoittajien määrät olivat pieniä, ja näkyvillä olivat nimenomaan homoseksuaalien tilanne ja oikeudet. Muiden sateenkaari-ihmisten näkyvyys oli vielä olematonta.  Pride-nimitys otettiin käyttöön vasta vuosituhannen taitteessa.

Ensimmäisistä suomalaisista mielenosoituksista ei toistaiseksi ole laadittu kattavaa aikajanaa. Tässä kirjoituksessa on koottu yhden aktivistin muistikuvia 1970-luvulta 1980-luvun alkuun.

1974: Ensimmäinen mielenosoitus

Ysikutosen (”96”) 9/1974 uutisartikkelin kuvituskuvien teksti: Mielenosoitusyleisöä, Seppo Kivistö puhumassa. Kuvat: Veli Hyvärinen

Suomen ensimmäinen homomielenosoitus järjestettiin Helsingissä 23. heinäkuuta 1974 protestina Vanhan kirkon seurakunnan poikatyön johtajan Seppo Kivistön erottamiselle työsuhteesta homoseksuaalisuuden vuoksi. SETAn järjestämään tilaisuuteen Vanhan kirkon puistossa oli kokoontunut joukko mielenosoittajia kyltteineen. Seuraavan päivän Ilta-Sanomissa mielenosoituksesta oli iso juttu, jota en silloin sen ilmestyttyä muista lukeneeni.

Ainoa seksuaalivähemmistöjen oma, laajalevikkisempi julkaisu oli tuolloin Psyke ry:n 96– lehti, joka kirjoitti mielenosoituksesta ehkä hiukan eri näkökulmasta kuin valtalehdistö – vähemmistön omasta näkökulmasta. ”Läsnäolijat kokivat tilaisuuden suorastaan vapauttavana juhlana.” Tilaisuudessa puhunut Psyke ry:n puheenjohtaja Veli Hyvärinen painotti: ”Minä tiedän että Seppo Kivistö on nyt vapaa ja onnellinen. Sen sijaan en tiedä, onko rakkauden kieltävällä kirkolla Vapahtajaa missään.”

1975–1977: Puistokokouksia

Kuva: SETA-lehti 2/1977

SETA-lehti oli ilmestynyt vuodesta 1975 ja numerossa 2/1977 näin tämän puistokokousuutisen. SETA-lehteä lukiessani jopa rohkaistuin lähettämään puheenjohtajalle kirjeen, jossa kysyin, mitä toimintaa minunlaiselleni ujolle opiskelijalle yhdistyksessä voisi olla tarjolla. En koskaan saanut kirjeeseeni vastausta.

Puistokokouksesta kertovassa uutisessa sitä kutsuttiin perinteiseksi, mutten löydä vanhemmista SETA– tai 96-lehdistä vastaavaa uutista vuosilta 1975 tai 1976. Ilmoitus ensimmäisestä puistokokouksesta kyllä löytyy Helsingin Sanomista. Vuoden 1976 kokousta mainostettiin yhdistyksen jäsenkirjeessä.

SETAn ilmoitus vuoden 1975 puistokokouksesta, Helsingin Sanomat 30.5.1975

1978: Arkadian puistossa

SETAn puheenjohtaja Marita Kuokkanen pitämässä puhetta SETAn 27.5. järjestämässä puistokokouksessa. Kuva: SETA-lehti 2/1978

Toukokuun 27. päivä 1978 SETA järjesti jälleen puistokokouksen. SETA-lehden uutiskuvassa seison vasemmassa reunassa. Olin silloin 24-vuotias opiskelijatyttö, joka oli edellisen vuoden lopulla uskaltautunut SETAn pikkujouludiskoon, ja jäänyt sille tielleen. Muutin pois kotoa, tutustuin SETAn aktivisteihin, ja aloin osallistua.

Vuoden 1978 puistokokous oli sinänsä nykysilmin tarkasteltuna kuivakka juhla. Yhdistyksen puheenjohtaja Marita Kuokkanen, kirkon edustaja pastori J. Elenius ja SEXPOn puheenjohtaja Tuisku Ilmonen puhuivat mikrofoniin. Aktivisteja seisoi kyltit kädessä. Paikaksi oli nyt valittu Arkadian puisto, koska se sijaitsi vähän keskeisemmällä paikalla. Nykyään puiston on nielaissut Pikkuparlamentin rakennus.

Sää oli vuodenaikaan nähden ehkä vähän vilpoinen. Tutut kyselivät, hermostuttaako? Ei hermostuttanut, mutta olin vähäsen stressaantunut, koska kaikki elämääni ryöpsähtänyt aktivismi oli pahasti häirinnyt ydinfysiikan tenttiin valmistautumista.

Ylhäällä julistaa setalaista sanomaa yhdistyksen puhenainen Marita Kuokkanen – tukena Olavi Kaljunen. Alhaalla pastori J. Elenius. Oikealla Olavi jälleen tukee Sexpon puheenjohtajaa Tuisku Ilmosta. Kuva: SETA-lehti 2/1978

1978: Suomalaisia Tukholmassa

Kuvat: Eva Isaksson, otettu vanhalla ns. Coca-cola -kameralla, 1978

Suomalaisista mielenosoituksista puhuttaessa ei voi unohtaa naapurimaatamme, Ruotsia. Aloitimme Suomessa mielenosoittamisen 1974 aivan itse – se ei siis ollut tuontitavaraa ulkomailta – mutta ajan mittaan kansainväliset vaikutteet tulivat Suomeenkin, nimenomaan Ruotsin kautta.

Ruotsin (ja tiettävästi Euroopan) ensimmäinen homoseksuaalien mielenosoitusmarssi järjestettiin Örebrossa 1970. Jonas Gardellin hieno sateenkaarihistoriallinen romaani Oikeus rakkauteen (suomeksi 2023, alkuteos Ett lyckligare år ilmestyi 2021) kertoo sen tarinan.

Tukholman ensimmäinen homomarssi järjestettiin 1971 ja siihen osallistui 14 henkeä. Vuonna 1977 marssijoita oli jo 400. SETA-lehden 3–4/1977 artikkeli kertoo: ”Suomesta mielenosoitukseen osallistui kymmenkunta setalaista. Alku oli hyvä, sillä tämä oli SETAn ensimmäinen virallinen edustus ulkomailla.”

Vuonna 1978 Tukholmaan lähtikin joukko SETAn aktivisteja yhdessä Helsinki-Tukholma -laivalla. Pidin retkestä päiväkirjaa, jossa minua selvästikin kiinnostivat aivan muut asiat kuin marssin kuvailu, sillä löydän vain tuskastuneen merkinnän liikkeelle lähtijöiden seistessä Kungsträdgårdenissa: ”Tää ei lähe liikkeelle IKINÄ.”

SETA-lehti 3/1978 sen sijaan kertoo: ”Suomalaisia oli kulkueessa paljon. Osa seurasi julistetta SETA – FINLAND, mutta enemmistö oli tukholmansuomalaisia – isäntäväkeä. Liki 700 mielenosoittajaa marssi kaupungin läpi ja katujen varsilla seisoi varmasti yhtä paljon ihmisiä, joiden paikka olisi ollut meidän joukossamme. Ystävien, sukulaisten ja muiden mahdollisten kannattajien mukaan saamiseksi ei oltu tehty tarpeeksi työtä. Heitä näytti marssilla olevan vain kourallinen. Kansalaisoikeustaistelu ei saa olla vain homoseksuaalien itsensä asia.

Kannattajia kyllä on, heidät on vedettävä mukaan ensi vuonna!”

Seuraavan vuoden 1979 Tukholman vapautuspäivät olivatkin valtava tapahtuma, jonka yhteydessä pääsin mm. osallistumaan kuuluisaan Ruotsin Sosiaalihallituksen valtaukseen, joka nopeutti homoseksuaalisuuden sairausluokituksen kumoamista Ruotsissa.

1979: SETA täyttää 5 vuotta

Kuvat: SETAn arkisto, eri kuvaajia

Vuonna 1979 SETA täytti viisi vuotta. Juhlan aika! Edellisenä kesänä Tukholmassa oli osallistuttu marssille ja juteltu ruotsalaisten aktivistien kanssa yhteistyöstä. SETAa tuli toukokuussa 1979 juhlimaan joukko pohjoismaisia aktivisteja, joten kaksipäiväinen 5-vuotisjuhla oli siis varsin kansainvälinen.

Miten suomalaiset toteuttivat mielenosoituksensa? Perinteisesti – kokoonnuttiin puistoon, samaan Arkadian puistoon kuin edellisenä vuonna. Kylttejä oli hiukan useampia ja väkeä ehkä vähäsen enemmän. Tämä oli kumminkin merkittävä mielenilmaus, sillä nyt nähtiin myös Helsingissä kyltti jossa luki kansainvälisessä vapautumisen hengessä GAY LIB! Moni muistaa, että myös Tarja Halonen tarttui mikkiin. Haluan kuitenkin nostaa tässä esiin legendaarisen norjalaisen aktivistin Kim Frielen puheen meille suomalaisille. Otteita Kimin puheesta:

”Aloititte Christopher Streetin kapinasta ja päädyitte SETAn 5 – vuotismielenosoitukseen. ’Mielestäni asiassa on kuitenkin puuttuva rengas. Se puuttuva rengas on se, kuinka paljon kukin meistä rakastaa itseään. Mielestäni se on tärkein asia kun puhutaan homojen vapauttamisesta. Miksi täällä tänään on vain kourallinen Suomen kahdestasadasta tuhannesta homosta? Se johtuu sorrosta – sorto on aiheuttanut että monet vielä uskovat mitä ihmiset sanovat hänestä. Itsesi rakastaminen ja kunnioittaminen ovat tärkein asia, että uskaltaisit marssia mielenosoituksissa ja toimia vapautumisen puolesta.”

”Te SETAssa olette kulkeneet tietänne viisi vuotta. Teidän pitää olla hyvin hyvin hyvin kärsivällisiä! Täytyy olla maailman kärsivällisin henkilö toimiessaan homojen vapautumisen puolesta. Täytyy toistaa samoja yksinkertaisia asioita uudestaan ja uudestaan, vuodesta toiseen: emme syö lapsia, meillä ei ole kahta päätä emme ole seksihirviöitä. Me syömme, nukumme, teemme työtä ja rakastamme, me itkemme ja olemme pirun tavallisia ihmisiä.”

1980: Eduskuntatalon portailla

Kuvat: SETAn arkisto, eri kuvaajia

Käytetyimpiin sateenkaarihistoriallisiin kuvituksiin kuuluvat mielenosoittajat Eduskuntalalon portailla. Uuden vuosikymmenen kunniaksi näkyvyyttä haluttiin lisätä lähtemällä ulos puistoista. Näin SETA-lehti 2/1980 raportoi: ”SETAn 6-vuotisjuhlien tunnuksena oli SUOMI SIEDETTÄVÄKSI ELÄÄ. Perinteinen mielenosoitus alkoi klo 13 juhlavalla paikalla Eduskuntatalon edessä, jonne oli saapunut satakunta setalaista.”

Näkyvyydestään huolimatta rappuset ovat paikkana hiukkasen jäykkä. Siellä me sitten joko istuimme tai seisoimme kylttejä kourissamme. Aremmille oli tarjottu mahdollisuutta pistää paperipussi päähän, ja muutama oli käyttänyt tätä mahdollisuutta hyväkseen.

Kokoomuksen kansanedustaja Eeva-Maija Pukkio oli saapunut pitämään meille puhetta. Hän maalasi yhteiskunnan tilanteesta synkänpuoleista kuvaa: ”Suvaitsevaisuus ja toistemme arvostaminen ja erilaisuuden hyväksyminen ei ole suinkaan ominaisuus, joka kasvaisi maassamme bruttokansantuotteen tavoin 2–3 % vuodessa saati sitten inflaation vauhdilla. 1960-luvulla ja vieläpä 1970-luvun alkupuoliskolla tapahtunut liberalisoitumisprosessi on ratkaisevasti hidastunut, jopa pysähtynyt. Muun uudistuspolitiikan hidastumisen myötä myös sallivuuden ja suvaitsevaisuuden kasvu ja leviäminen kaikkiin väestöpiireihin on hidastunut.”

Ruotsissa homoseksuaalisuus oli poistettu sairausluokituksesta 1979 mutta Suomessa jouduimme vielä muistuttamaan päättäjiä terveydentilastamme.

1981: Kehotamme homoseksuaalisuuteen

Kuvat: SETAn arkisto, eri kuvaajia

Vuonna 1981 vuosipäivä muuttui vapautuspäiviksi Tukholman mallin mukaan. Toukokuun 16. päivänä lähdimme marssimaan Helsingin kaduille. Ja miten lähdimme! Täynnä iloa, uhmaa ja intoa.

SETA-lehti 3/1981 kuvailee: ”Kehotuskiellon isänmaassa ei ole helppoa marssia julkihomona. Suomen ensimmäiseen homoseksuaalien mielenosoituskulkueeseen oli saapunut kerrassaan sata henkeä. Aurinko paistoi rohkeaan, värikkääseen ja elämäniloiseen kulkueeseen sen edetessä halki Helsingin keskustan, kylmän kevättuulen riepotellessa. Yksi vaikenemisen muuri oli jälleen ylitetty. Tämän huomasi myös poliisi, joka takavarikoi kyltin KEHOTAMME HOMOSEKSUAALISUUTEEN ja nosti siitä rikosilmoituksen.

Tämä ei suinkaan marssijoita pysäyttänyt. Heti Senaatintorille saavuttua kerättiin parikymmentä allekirjoitusta, kirjalliseen kehotukseen. Allekirjoittajat tullaan aikanaan kutsumaan kuulusteltaviksi.”

Kuva kyltin takavarikoinnista on ollut varsin usein esillä, sen voi nähdä mm. Poliisimuseon verkkonäyttelyssä. Ohessa on kuva, jossa takavarikoidun kyltin kantaja vasta valitsee sen muiden kylttien joukosta.

Aikanaan meidät kutsuttiin kuulusteluihin. Olin ensimmäisenä vuorossa. Näin lausuntoni kirjattiin kuulustelupöytäkirjaan:

”Kulkue lähti liikkeelle Arkadian puistosta, ja kulki Mannerheimintietä Erottajalle, Siinä kääntyi takaisin Mannerheimintielle, jota kulki Aleksanterinkadun risteykseen saakka. Siitä kulkue kääntyi Aleksanterinkadulle, jota pitkin matka Jatkui Senaatintorille. Olin mukana kulkueessa ja kuvasin sitä, ja siksi olin välillä alku ja loppupäässä. Lähellä Aleksanterinkadun risteystä kysyi megafonia kantanut henkilö minulta, tiedänkö lisää iskulauseita. Ehdotin siinä vaiheessa lausetta kehoitamme homoseksuaalisuuteen, ja tämä lause toistettiin, kun kulkue oli kääntynyt Aleksanterinkadulle. Kuulovammani takia en kuullut muita iskulauseita, enkä myöskään itse ollut huutamassa. Olin ehdottanut myös erästä toista iskulausetta, joka oli myös, toistettu, mutta sen sanamuotoa en muista. Haluan vielä lisätä, että kyltti, jota kulkueen alkuvaiheessa kannettiin mukana on valmistamani. Minä myös huolehdin siitä, että se tuli mukaan kulkueeseen. Sama kyltti oli mukana vastaavanlaisessa mielenosoituksessa viime vuonna, eikä siihen silloin poliisi kiinnittänyt huomiota. 0len valmistanut lisäksi monia muita mielenosoituksissa mukana olleita kilpiä, mm sellaisen, jossa luki: alas kehotuskielto. Ennen kulkueen lähtöä Arkadian puistosta, pidin pienen puheen, Haluan vielä lisätä, että paperi, johon osallistujien nimiä kerättiin, on minun omaisuuttani, kuten myös kynä, jolla nimet kirjoitettiin. Katson, että minulla on oikeus osoittaa mieltäni kehoittamalla tekoon, joka on laissa sallittu. Mielestäni on tärkeää kehottaa homoseksuaalisuuteen, koska se auttaa muita homoseksuaaleja hyväksymään itsensä. Aion edelleen jatkaa julkisesti kehoittamista homoseksuaalisuuteen.”

Mitään syytettä ei lopulta nostettu, teko katsottiin vähäpätöiseksi. Kehotuskielto pysyi voimassa vielä lähes parikymmentä vuotta.

1982 ja siitä eteenpäin

SETA-lehden vapautuspäivämainos 1982 oli Jari Nymanin käsialaa

Seuraavana vuonna 1982 vapautuspäivistä tuli kokonainen vapautusviikko. Sen jälkeen 1980-luvun marsseja järjestettiin vuosittain, paitsi 1986 ilmeisesti tyydyttiin erillisiin tapahtumiin kaupungilla AIDS-tilanteen takia. Vapautuspäivien ajankohta vaihteli. Aluksi pidettiin kiinni perinteikkäästä toukokuusta, kun arveltiin, että suomalaiset eivät kesäviikonloppuina viihdy kaupungissa. Vuonna 1985 ajankohdaksi tuli kumminkin kesäkuun puoliväli, ja vuodesta 1987 elokuu.

Vuoden 1983 vapautuspäivien mainostarra

SETAn 20-vuotishistoriakatsauksen mukaan 1990-luvun alussa marssit olivat ilmeisesti välillä tauolla. Vapautuspäiviä kyllä vietettiin vuoroin Helsingissä ja maakunnissa – Turussa 1990, Tampereella 1993, Jyväskylässä 1995, Oulussa 1997. Vuonna 1999 niiden tilalla juhlittiin SETAn 25-vuotispäiviä. Jyväskylän vapautuspäivien tiedotteessa 1995 mainittiin jo sateenkaariliputus ja transihmiset.

Milloin Suomessa sitten alettiin viettää prideä? Vuonna 2000 HeSeta käynnisti priden juhlinnan kansainvälisessä hengessä. Hufvudstadsbladetissa 28.5.1999 julkaistun artikkelin mukaan SETAn ensimmäinen iso sateenkaarilippu oli teetetty 1996, mutta tuossa vaiheessa sitä edelleen tehtiin tunnetuksi Suomessa. Sukupuolen moninaisuus alkoi nousta tietoisuuteen, ja pride tarjosi sille monivärisen sateenkaarensa. Vähitellen pride laajeni valtakunnalliseksi juhlaksi lukuisille eri paikkakunnille ja päivämäärille.

Vuosipäivien, vapautuspäivien ja pride-tapahtumien historiaa on Suomessa kartoitettu vain osittain. Toivottavasti niihin liittyvät aineistot ja muistikuvat talletetaan arkistoihin! Vapautuspäiviä ja Prideja koskevia muistoja, esineitä ja valokuvia otetaan vastaan sekä Työväenmuseo Werstaassa että Työväen Arkistossa.

Helsinki Priden tunnus vuonna 2000

Eva Isaksson

Kirjoittaja on eläkkeellä oleva kirjastoalan ammattilainen ja pitkän linjan sateenkaariaktivisti.

Sateenkaarihistorian ystävien kirjoituksia on verkkolehti, jota Sateenkaarihistorian ystävät ry julkaisee osoitteessa sateenkaarihistoria.fi/verkkolehti.

Lisätietoa verkkolehdestä

Ohjeet kirjoittajille

ISSN 2737-3908